onsdag 19. august 2009

Bærlykke


I hagen har vi verdens minste bringebærbusk, men for en gavmild liten busk. Den har gitt meg bær til 2 store paier, bringebæreddik og litt til frysen.
I dag var jeg ute for å sanke inn restene, i håp om at det var nok til en pai i det minste til muffins, det var det ikke. Heldigvis har jeg en stikkelsbærbusk, den ble raidet og i lag med restene av ripsen fikk jeg nok til å fylle en pai. Jeg føler meg veldig heldig som bare kan tusle ut i hagen og plukke bær til en kake. Gleden ved å lette på en grein og der henger det digre bringebær, eller modne rips som bare venter på å havne i kurven, kan nesten ikke beskrives.


Bringebær og stikkelsbærpai

Bunn
2 dl hvetemel
3 dl havregryn
3 ss yoghurt naturell/ kesam
1 egg

Fyll
1,5 l bær
1 ss potetmel
1- 2 ss sukker

Bland det tørre og rør egg og yoghurt sammen og rør det kjapt inn i melet og havregrynene.
Klem deigen ut i en smurt paiform. Denne paibunnen blir ikke sprø som en bunn lagd med smør, men litt seig. Bland sukker og potetmel, vend det forsiktig med bærene, vær forsiktig sånn at bærene ikke blir for ødelagt før de legges på paien.
Stek paien på 200 ºC i 35 min.

Jeg har lagd denne paien med en blanding av bringebær, stikkelsbær og rips. Men du kan bruke de bærene du har. Blåbær er veldig godt.

Server gjerne paien med vaniljeis eller vaniljesaus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar